Kementerian
Pelajaran Malaysia akan menubuhkan Pusat Bimbingan Jalinan Qaseh bagi memberi
pendidikan asas kepada kanak-kanak geladangan atau terbiar yang tidak dapat
mengikuti pendidikan kerana faktor kemiskinan, persekitaran dan kehidupan
sosial yang tidak sihat serta tidak memberangsangkan.
Menurut
Pengarah Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan, Dr. Faridah
Abu Hassan, penubuhan pusat bimbingan ini diharap dapat memberikan pendidikan
asas kepada kanak-kanak tersebut agar mereka dapat berdikari dan tidak akan
menjadi liabiliti kepada masyarakat setempat serta Negara di masa hadapan.
Dr.
Faridah yang berucap mewakili Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Dato’ Sri Abd.
Ghafar Mahmud berkata demikian di majlis pelancaran Sambutan Minggu EFA 2012 di
Lorong Haji Taib 3, Chow Kitt, Kuala Lumpur anjuran Kementerian Pelajaran
Malaysia (KPM) dengan kerjasama Agensi Anti Dadah Kebangsaan Wilayah
Persekutuan Kuala Lumpur dan Yayasan Salam Malaysia pada 6 Mei 2012.
Tambahnya,
menyedari kepentingan pendidikan awal kanak-kanak, kerajaan telah mengambil
langkah proaktif melalui Bidang Keberhasilan Utama Negara untuk pendidikan atau
NKRA dengan matlamat untuk meningkatkan kadar penyertaan kanak-kanak ke
prasekolah. Sehingga tahun 2011 sebanyak
72.2% kanak-kanak telah menyertai prasekolah dan kerajaan mensasarkan 87%
kanak-kanak akan menyertai prasekolah menjelang 2012.
Minggu
EFA diadakan selaras dengan sambutan Global
Campaign for Education oleh UNESCO dan juga merupakan satu agenda UNESCO
dalam ‘Reaching the Unreached’.
Pendidikan untuk Semua (EFA) merupakan inisiatif daripada pihak UNESCO
yang mensasarkan 6 matlamat yang perlu dicapai menjelang tahun 2015. Matlamat-matlamat tersebut merentas semua
peringkat pendidikan bermula daripada awal kanak-kanak sehinggalah pendidikan
sepanjang hayat pada peringkat dewasa.
Keenam-enam matlamat tersebut juga terangkum di dalam inisiatif utama
Rancangan Malaysia ke-10.
Tema
Minggu EFA pada tahun ini Rights From The
Start! “Early Childhood Care And Education Now” amat bertepatan dengan
hasrat KPM untuk bersama-sama merealisasikan transformasi pendidikan dan pendidikan
prasekolah telah maju setapak lagi untuk meningkatkan potensi murid dalam semua
aspek perkembangan, menguasai kemahiran asas dan memupuk sikap positif sebagai
persediaan ke alam persekolahan. Kajian
juga menunjukkan kanak-kanak yang mengikuti pendidikan prasekolah lebih komited
dalam pendidikan.
Harapan
KPM ialah agar semua pihak dapat menggembeling tenaga bersama-sama KPM bagi
memastikan anak-anak berpeluang mengikuti pendidikan agar mereka dapat
menjalani kehidupan yang lebih bermakna dan seterusnya kembali menyumbang
kepada masyarakat dan negara.
Unit Komunikasi
Korporat
Kementerian Pelajaran Malaysia
Comments
Post a Comment