Malaysia kini sedang
melaksanakan pelbagai strategi yang komprehensif untuk meningkatkan kualiti
pendidikan, dengan menjadikan perluasan akses kepada pendidikan berkualiti
sebagai salah satu elemen penting bagi Program Transformasi Kerajaan (GTP).
Tan Sri Dato’ Haji
Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Malaysia
ketika merasmikan Hari UNESCO Malaysia 2012 pada 3 November 2012 di Hotel
Mandarin Oriental, Kuala Lumpur berkata dibawah Bidang Keberhasilan Utama
Negara (NKRA) Pendidikan, kerajaan sedang berusaha kearah memperluaskan akses
kepada pendidikan awal melalui peningkatan kadar enrolmen di peringkat pra-sekolah,
meningkatkan kemahiran literasi dan numerasi dalam kalangan pelajar, mewujudkan
Sekolah Berprestasi Tinggi dan menyediakan insentif bagi pemimpin sekolah serta
guru-guru yang mempamerkan prestasi cemerlang.
Tan Sri Dato’ Haji
Muhyiddin selaku Presiden Suruhanjaya Kebangsaan UNESCO Malaysia berkata,
kerajaan juga telah memperkenalkan Program Pembangunan Prestasi Sekolah (School Improvement Programme – SIP) yang
merupakan usaha komprehensif untuk merapatkan jurang bagi sekolah-sekolah yang
berpretasi rendah. Menurutnya,
kelima-lima inisiatif di bawah NKRA Pendidikan menggunakan pendekatan secara
holistik bagi memastikan semua pihak mendapat akses kepada pendidikan
berkualiti, dan kesan yang menggalakkan daripadanya menunjukkan bahawa kadar
enrolmen ke pra-sekolah telah mengalami peningkatan yang amat ketara, daripada
67% pada tahun 2009 kepada 77% pada tahun 2011, dan disasarkan meningkat kepada
87% pada akhir tahun 2012. Manakala
kadar literasi murid juga turut menunjukkan perkembangan yang memberangsangkan,
daripada 87% bagi murid kohort Tahun 1 (2010), kepada 95% apabila mereka berada
di Tahun 2 pada tahun 2011.Tambahnya, walaupun Malaysia berada di landasan yang
betul bagi mencapai matlamat Education
For All (Pendidikan untuk Semua) menjelang 2015, namun sistem pendidikan
perlu bergerak seiring dengan aspirasi negara, serta perlu mampu bersaing
dengan negara-negara lain yang sentiasa melakukan penambahbaikan terhadap
sistem pendidikan mereka. Sehubungan
itu, Malaysia telah mengkaji semula sistem pendidikan negara mulai Oktober 2011
dan menyediakan Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Negara 2013-2025 yang
telah pun dilancarkan oleh Perdana Menteri pada 11 September 2012 lalu.
Selain melibatkan
kerjasama pelbagai lapisan masyarakat, penyediaan Laporan Awal Pelan
Pembangunan Pendidikan Negara turut mendapatkan khidmat pakar-pakar pendidikan
dari UNESCO.Menyentuh mengenai sambutan Hari UNESCO Malaysia 2012, Tan Sri
Dato’ Haji Muhyiddin berkata tema yang dipilih iaitu Pendidikan Untuk
Pembangunan Lestari (Education for
Sustainable Development – ESD) adalah selaras dengan deklarasi Perhimpunan
Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun 2002 iaitu UN Decade of Education for Sustainable
Development (2005-2014) dimana UNESCO merupakan agensi peneraju bagi
merealisasikan deklarasi tersebut.
Malaysia yang buat
masa ini menduduki kerusi International
Bureau of Education (IBE), International
Oceanographic Commission (IOC) serta buat julung kalinya terpilih
menganggotai World Heritage Committee
(WHC), salah satu jawatankuasa berprestij di bawah UNESCO yang bertanggungjawab
sebagai sebuah badan penilai dalam meluluskan pencalonan tapak warisan dunia
bagi tempoh 2012-2015.
Malaysia juga
menurutnya amat gembira dengan penyenaraian Lembah Lenggong sebagai Tapak
Warisan Dunia UNESCO pada Jun 2012, selepas kejayaan penyenaraian tapak-tapak
warisan yang lain iaitu Taman Negara Mulu dan Taman Kinabalu pada tahun 2000,
dan Georgetown serta Melaka pada tahun 2008.
Pengiktirafan terbaharu itu menurut Tan Sri Muhyiddin amat bermakna
kepada negara kerana ia membuktikan bahawa penempatan awal manusia zaman
pra-sejarah juga wujud di Malaysia.
Sementara itu, Dato’
Dr. Rosli Mohamed, Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran Malaysia merangkap
Naib Presiden Suruhanjaya Kebangsaan UNESCO Malaysia dalam ucapan aluannya
berkata penganjuran Hari UNESCO
Malaysia yang buat julung kalinya diadakan pada November 2011 hasil daripada
cetusan idea Tan Sri Muhyiddin Yassin di Mesyuarat Agung SKUM pada bulan April 2011 bertujuan
untuk menonjolkan penglibatan dan pencapaian Malaysia di peringkat UNESCO di
samping memberi pendedahan kepada masyarakat Malaysia mengenai peranan dan
fungsi SKUM sebagai badan perantara dengan UNESCO.
Menurutnya, sambutan Hari UNESCO ini juga merupakan wadah bagi SKUM untuk mendekati
masyarakat Malaysia dan mendapatkan pandangan mengenai usaha-usaha yang telah
dilaksanakan oleh SKUM selama ini bagi meningkatkan visibiliti Malaysia di
peringkat global dan diharap penganjuran Hari UNESCO Malaysia pada kali ini
mampu menarik minat pihak-pihak berkepentingan khususnya dari kalangan badan
bukan kerajaan, sektor swasta dan orang awam untuk turut terlibat dan memberi
sokongan kepada aktiviti dan program yang dianjurkan oleh SKUM.
Menurut Dato’ Dr. Rosli, selaras dengan tema sambutan Hari UNESCO Malaysia
2012, yang memperlihatkan akan
pentingnya hubungan pendidikan dalam pembangunan negara yang mampan
merangkumi aspek ekonomi, kebudayaan, alam sekitar dan juga sosial, SKUM
menyasarkan masyarakat Malaysia terutamanya golongan belia agar dapat
didedahkan kepada metodologi peningkatan kompetensi melalui penghayatan
komponen tersebut bagi mencapai pembangunan modal insan yang lestari.
Pelbagai program dan aktiviti diatur sepanjang
sambutan Hari UNESCO Malaysia 2012 pada 3 dan 4 November 2012 di KLCC
Park. Antaranya ialah pameran,
persembahan kebudayaan, pertunjukan permainan tradisional dan konsert
kebudayaan.
Unit Komunikasi Korporat
Kementerian Pelajaran Malaysia
Comments
Post a Comment