Pelaksanaan PBS telah diperkenalkan pada tahun 2011 di tahun satu dan pada tahun 2012
di sekolah menengah. Ini bermakna pelaksanaannya adalah masuk tahun ketiga di sekolah rendah dan tahun kedua di sekolah menengah. Namun begitu masih banyak pihak yang kurang jelas tentang PBS dan terdapat segolongan masyarakat yang mengatakan ianya satu sistem peperiksaan yang baharu yang akan menggantikan sistem peperiksaan sedia ada. Perlu diakui bahawa bukan mudah untuk memberikan kefahaman dalam jangka masa yang singkat, apatah lagi selama ini kita hidup dalam sistem pendidikan yang berorientasikan peperiksaan
semata-mata.
PBS Bukan Perkara Baharu
Sebenarnya PBS
bukanlah perkara baharu. Selama ini telah wujud PBS dalam sistem pendidikan di
sekolah-sekolah, ada yang direkod dan ada yang tidak. PBS yang direkod telah dilaksanakan oleh
guru-guru dalam banyak mata pelajaran seperti Pentaksiran Lisan Berasaskan
Sekolah (PLBS) dan Ujian Lisan Berasaskan Sekolah (ULBS) bagi mata pelajaran
bahasa, Perkara Asas Fardu Ain (PAFA) dalam Pendidikan Islam, dan Penilaian
Kerja Amali (PEKA) bagi mata pelajaran Sains.
Mungkin ada
yang tidak sedar bahawa guru-guru yang menggunakan teknik soal-jawab, kuiz,
kerja projek dan pelbagai lagi kaedah pengajaran dan pembelajaran, sebenarnya
juga telah menjalankan pentaksiran. Cuma, segala pentaksiran yang dilaksanakan
itu tidak direkodkan, atau jika direkodkan pun, tidak diambil kira sebagai
sebahagian daripada markah dalam ujian atau peperiksaan yang dijalankan secara
berasingan, yang lazimnya dikendalikan
secara formal.
secara formal.
Memahami PBS dalam SPPK
PBS ialah satu
daripada dua komponen utama dalam Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan
(SPPK). Satu
komponen lagi ialah Peperiksaan Pusat (UPSR, PMR, SPM, STAM, SPMU). PBS merupakan
satu pentaksiran yang bersifat holistik iaitu menilai aspek kognitif, afektif
dan psikomotor selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan kurikulum
kebangsaan. Komponen PBS terdiri daripada bidang akademik dan bukan akademik. Bidang
akademik terdiri daripada Pentaksiran Sekolah (PS) dan Pentaksiran Pusat (PP),
manakala bidang bukan akademik terdiri daripada Pentaksiran Psikometrik (PPsi)
dan Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK). Kedua-dua
bidang ini memberi pengiktirafan dan autonomi kepada guru untuk melaksanakan
pentaksiran formatif dan sumatif yang
berasaskan sekolah.
berasaskan sekolah.
Melalui
rajah yang disertakan, diharap akan dapat memberikan gambaran yang lebih jelas tentang
PBS dan kaitannya dengan SPPK dan Peperiksaan Pusat.
Pentaksiran
sekolah dirancang, dibina, ditadbir, diperiksa, direkod dan dilapor oleh guru
sekolah yang berkenaan dan berfungsi sebagai pentaksiran untuk pembelajaran (assessment for learning) dan pentaksiran
tentang pembelajaran (assessment of
learning). Pentaksiran Pusat pula ialah pentaksiran yang ditadbir,
diperiksa, direkod dan dilapor di peringkat sekolah oleh guru berdasarkan
tugasan yang dikeluarkan oleh LP dalam tempoh yang ditetapkan mengikut mata
pelajaran. Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum ditadbir,
direkod dan dilaporkan melalui penyertaan, penglibatan dan pencapaian murid
dalam Standard Kecergasan Fizikal Kebangsaan (SEGAK), Body Mass Index (BMI), aktiviti sukan, aktiviti kokurikulum dan
aktiviti ekstra kurikulum. Manakala melalui Pentaksiran Psikometrik maklumat
tentang kebolehan (innate ability dan
acquired ability), kemahiran
berfikir, kemahiran menyelesaikan masalah, minat, kecenderungan, sikap dan personaliti
murid dapat membantu guru dalam proses pengajaran-pembelajaran.
Comments
Post a Comment