TEKS UCAPAN
YAB TAN SRI DATO’ HJ MUHYIDDIN HJ
MOHD YASSIN
TIMBALAN PERDANA MENTERI
MERANGKAP MENTERI PELAJARAN DAN
PENGAJIAN TINGGI MALAYSIA
DI MAJLIS PELANCARAN SAMBUTAN HARI
GURU KALI KE-42
PADA 16 MEI 2013; PUKUL 8.30 MALAM
BERTEMPAT DI STADIUM TERTUTUP NILAI,
NEGERI SEMBILAN
TEMA: “GURU MALAYSIA: 1ASPIRASI,
1AGENDA”
Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,
Salam Sejahtera dan Salam 1Malaysia.
Yang Amat Berhormat Dato’ Seri Utama Haji Mohamad bin Haji
Hassan,
Menteri Besar Negeri Sembilan;
Yang Berhormat Datuk Seri Idris Jusoh
Menteri Pelajaran dan Pengajian Tinggi II
Yang Berhormat Datuk Marry Yap
Timbalan Menteri Pelajaran dan Pengajian Tinggi I
Yang Berhormat P. Kamalanathan
Timbalan Menteri Pelajaran dan Pengajian Tinggi II
Yang Berbahagia Dato' Dr. Rosli bin Mohamed,
Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran Malaysia;
Yang Berbahagia Tan Sri Abdul Ghafar bin Mahmud,
Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia;
Yang Berbahagia Puan Hajah Kalsom binti Khalid, Pengarah
Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan
Timbalan-Timbalan Ketua Setiausaha dan Timbalan-Timbalan
Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia,
Rektor Institut Pendidikan Guru Malaysia, Ketua-Ketua
Bahagian Kementerian Pelajaran Malaysia, Pengarah-Pengarah Pelajaran Negeri,
Tan Sri-Tan Sri, Dato’-Dato’, Datin-Datin, Dif-dif Jemputan,
Tuan-tuan, Puan-puan dan para pendidik yang saya hormati sekalian.
PENDAHULUAN
1.
Alhamdullillah, bersyukur kita ke hadrat Allah S.W.T. dengan berkat izin dan
limpah kurnia-Nya, dapat kita berhimpun pada malam ini untuk sama-sama meraikan
para guru dan seluruh warga Kementerian Pelajaran Malaysia sempena sambutan
Hari Guru 2013. Terlebih dahulu, saya mengambil kesempatan ini untuk merakamkan
ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada YAB Dato’ Seri Utama Haji
Mohamad bin Haji Hassan, Menteri Besar Negeri Sembilan Darul Khusus atas
kesudian menjadi tuan rumah dan memberikan kerjasama sepenuhnya bagi menjayakan
program sambutan Hari Guru pada tahun ini.
2. Saya juga
mengucapkan tahniah kepada YAB Menteri Besar Negeri Sembilan atas kejayaan
memimpin Barisan Nasional memenangi negeri ini dalam pilihanraya umum yang baru
lalu. Saya juga mengucapkan tahniah kepada Yang Berhormat Datuk Seri Idris
Jusoh, Yang Berhormat P Kamalanathan dan Yang Berhormat Mary Yap atas
pelantikan sebagai Menteri II dan Timbalan-Timbalan Menteri di Kementerian
Pelajaran dan Pengajian Tinggi. Saya berharap agar dengan pelantikan Yang
Berhormat sekalian di Kementerian kita ini akan dapat membantu saya
melaksanakan tugas yang lebih mencabar selaku Menteri yang bertanggungjawab
terhadap bidang pendidikan dari peringkat pra-sekolah hingga ke tahap pengajian
tinggi. InsyaAllah dengan kerjasama yang erat antara anggota pentadbiran yang
baru dilantik oleh YAB Perdana Menteri dan seluruh warga Kementerian Pelajaran
dan Pengajian Tinggi yang digabungkan, kita akan dapat bersama-sama melaksanakan
amanah memacu kecemerlangan pendidikan di negara kita dengan sebaik mungkin.
3. Saya juga
ingin merakamkan ucapan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada YAB
Perdana Menteri yang telah sekali lagi memberikan kepercayaan kepada saya untuk
memimpin Kementerian Pelajaran yang amat penting kepada perpaduan rakyat dan
kemajuan negara kita. Keputusan YAB Perdana Menteri untuk menggabungkan
Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi di bawah satu bumbung
dengan pelantikan seorang Menteri Kedua adalah satu keputusan tepat yang
melambangkan keprihatihan kepimpinan beliau untuk melihat bidang pendidikan di
negara kita dapat diurus dengan lebih cekap dan menyumbang secara lebih
berkesan kepada kemajuan negara. InsyaAllah, dengan penggabungan kedua-dua
Kementerian ini kita akan dapat melaksanakan dasar-dasar yang lebih seragam di
semua peringkat pendidikan di samping berkongsi sumber dan kepakaran di sekolah
dan institusi pengajian tinggi untuk melonjakkan lagi mutu pendidikan di negara
kita. Usaha-usaha transformasi pendidikan akan dapat dilaksanakan dengan lebih
efisyen apabila kepakaran daripada semua peringkat pendidikan dapat digembeng
secara lebih menyeluruh untuk menghasilkan satu lonjakan berganda dalam
pendidikan negara.
Saudara dan saudari yang saya hormati sekalian,
4. Tarikh 16
Mei merupakan hari yang begitu istimewa buat setiap insan bergelar guru. Hari
ini memberi peluang kepada kita semua untuk menyatakan penghargaan dan
penghormatan terhadap jasa bakti guru kita di seluruh negara. Tidak kira samada
anda adalah guru yang bertugas di tadika, di sekolah, di kolej atau di
universiti, anda semua adalah insan istimewa yang telah membimbing anak bangsa
sehingga mereka menjadi warganegara yang berjaya. Justeru, sempena tarikh
keramat ini, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih dan setinggi-tinggi
penghargaan kepada semua guru tidak kira walau di mana anda berada di seluruh
pelusuk negara.
5. Sebagai
Menteri Pelajaran saya menyeru para guru yang dikasihi untuk terus berjihad dan
bertekad bersama-sama kerajaan Barisan Nasional yang telah sekali lagi diberi
mandat oleh rakyat untuk menerajui negara bagi menerus dan mempergiatkan usaha
mendidik generasi muda menjadi insan dan warganegara yang berguna. Kerajaan
sentiasa menghargai peranan para guru dalam membina modal insan, memelihara
perpaduan kaum dan berbakti kepada negara.
6. Tidak
dapat kita nafikan, kesejahteraan dan kehidupan selesa yang kita nikmati pada
hari ini adalah hasil sumbangan dan berkat kegigihan serta pengorbanan guru
dalam bidang pendidikan. Matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk
melahirkan insan seimbang dan holistik tidak akan tercapai tanpa peranan besar
yang dimainkan oleh para guru. Segala dasar dan pelan pendidikan yang terbaik
tidak dapat direalisasikan tanpa komitmen dan dedikasi para guru. Segala
cabaran dan rintangan yang dihadapi oleh generasi masa kini memerlukan
bimbingan para guru. Bahkan, tugas guru pada alaf ini menjadi semakin penting
kerana bidang pendidikan merupakan penentu kejayaan sesebuah negara. Cabaran
besar untuk mendidik murid agar menghargai nilai keinsanan, menghormati
perbezaan adat dan budaya serta memperkukuh perpaduan dan jati diri memerlukan
guru yang bukan hanya mahir mengajar tetapi juga bijak membimbing.
7.
Lebih-lebih lagi dalam sebuah negara majmuk seperti Malaysia, peranan guru
membina sebuah masyarakat yang harmonis dan bersatu padu menjadi semakin
mencabar. Walaupun negara kita telah merdeka lebih 56 tahun dan masyarakat pelbagai
kaum dapat hidup secara bersama dalam suasana yang aman dan harmoni, tugas
untuk memelihara perpaduan kaum adalah satu tanggungjawab yang perlu
dilaksanakan secara berterusan. Kita tidak boleh lalai dan leka kerana
kecenderungan ke arah polarisasi kaum sentiasa wujud dan jika tidak dibendung
ia akan memberikan kesan yang amat buruk terhadap keharmonian masyarakat dan
kestabilan negara.
8. Oleh sebab
itu, antara peranan utama pendidikan sepertimana yang termaktub dalam Dasar
Pendidikan di negara kita ialah untuk membina sebuah masyarakat yang bersatu
padu menerusi satu sistem pendidikan kebangsaan. Kewujudan sekolah-sekolah
kebangsaan yang menggunakan Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama
adalah wahana penting untuk membolehkan murid pelbagai kaum mengikuti
pendidikan menggunakan kurikulum yang sama, bertutur dalam bahasa yang sama dan
bergaul sesama mereka dalam suasana yang penuh mesra dan akrab.
9. Dalam
konteks ini, pendidikan merupakan wahana penting pembinaan sebuah negara bangsa
yang bersatu padu. Sekolah-sekolah kebangsaan merupakan wahana pemersatu yang
mempunyai peranan penting untuk menyatukan semua kaum di negara kita. Kita
perlu sentiasa memikirkan bagaimana institusi pendidikan di peringkat sekolah
dan universiti dapat membina perpaduan yang lebih jitu dalam kalangan rakyat.
Setiap institusi pendidikan di negara kita perlu mewujudkan suasana yang
kondusif untuk membolehkan murid daripada pelbagai latar kaum dan agama bergaul
sesama mereka dengan lebih mesra dan akrab. Kita perlu runtuhkan tembok
prejudis yang tebal dengan menggalakkan interaksi yang harmonis antara murid
pelbagai kaum. Pada masa yang sama, kita mesti meneruskan usaha memperkasa
sekolah kebangsaan sebagai sekolah perpaduan dan memartabatkan bahasa
kebangsaan sebagai bahasa ilmu dan bahasa perpaduan rakyat.
10. Menerusi sistem
pendidikan kebangsaan, kita mesti lahirkan warga negara yang patriotik dan
berakhlak mulia, yang memahami sejarah asal usul negara bangsa, yang mengormati
perlembagaan dan undang-undang negara, yang menjunjung sistem demokrasi
berperlembagaan, dan menghayati semangat serta prinsip rukunegara. Pendidikan
di negara kita bukanlah semata-mata alat untuk melahirkan modal insan yang
berjaya memacu kemajuan negara, tetapi juga melahirkan insan mulia dalam sebuah
masyarakat majmuk yang menghayati sejarah, menghormati perbezaan agama, adat
dan budaya serta menghargai nilai-nilai kemanusiaan sejagat.
11. Tugas penting ini
tergalas di bahu para guru. Mudah-mudahan jasa dan bakti guru yang dicurahkan
pada hari ini akan menentukan rupa wajah masa depan negara kita yang lebih
bersatu-padu.
GURU MALAYSIA: 1ASPIRASI, 1AGENDA
Saudara dan saudari yang saya hormati sekalian,
12. Pada tahun ini, kita
memilih “GURU MALAYSIA: 1ASPIRASI, 1AGENDA” sebagai tema Hari Guru. Pada hemat
saya, tema ini amat bertepatan dengan hasrat Kementerian untuk mentransformasi
sistem pendidikan negara menerusi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM)
2013-2025 yang telah kita lancarkan. Tema ini merupakan cerminan harapan rakyat
dalam melahirkan generasi masa hadapan yang lebih cemerlang di negara kita.
Seluruh warga pendidik wajar memahami hasrat dan kehendak dalam PPPM dengan
berusaha memberikan pendidikan berkualiti menjangkau ke seluruh lapisan
kanak-kanak sesuai dengan prinsip pendidikan untuk semua tanpa membezakan kaum,
status sosial, taraf ekonomi, dan agama.
13. Kementerian Pelajaran
telah merangka pelan pembangunan yang komprehensif untuk mencapai matlamat
PPPM. 100 inisiatif utama telah dibentuk bagi pelaksanaan PPPM 2013-2025 yang
merangkumkan dasar-dasar utama kerajaan termasuk Pelan Transformasi Kerajaan,
Pelan Transformasi Ekonomi dan Rancangan Malaysia Ke-10. Saya juga amat
bersyukur kerana sasaran enam inisiatif untuk 100 hari gelombang pertama PPPM
telah pun berjaya dicapai.
KEJAYAAN 100 HARI PERTAMA PPPM
14. Antaranya, 61,000
orang guru Bahasa Inggeris telah diuji melalui Cambridge Placement Test (CPT)
bagi mengenal pasti tahap profisiensi guru dalam bahasa Inggeris. Berdasarkan
analisis keputusan CPT yang telah dilaksanakan, kohort pertama yang terdiri
daripada 5,000 guru telah memulakan latihan bagi meningkatkan lagi tahap
profisiensi mereka. Seterusnya, program latihan Professional English Language
Teaching (Pro-ELT) dilaksanakan secara berfasa melibatkan guru-guru Bahasa
Inggeris yang berkenaan.
15. Kementerian berharap
agar guru yang mengikuti program latihan secara tersusun dan sistematik akan
dapat melaksanakan proses pembelajaran dan pengajaran bahasa Inggeris di
sekolah dengan lebih berkesan. Seterusnya, sudah pasti murid akan beroleh
manfaat dan mampu bersaing di persada antarabangsa apabila mereka lebih fasih
serta yakin untuk berbahasa Inggeris.
16. Peningkatan kualiti
guru juga dilaksanakan dengan mewujudkan 339 Rakan Peningkatan Sekolah
(SiPartners+) dan 1,278 Pembimbing Pakar Pembangunan Sekolah (SISC+) yang
ditempatkan di Pejabat Pelajaran Daerah di seluruh negara menjelang 2014.
SiPartners+ dan SISC+ diwujudkan untuk mengiktiraf kepakaran guru melalui
Program Transformasi Pejabat Pelajaran Daerah. Pembimbing guru dan kepimpinan
sekolah yang dirintis di Kedah dan Sabah telah berjaya membantu meningkatkan
kesedaran guru kepada amalan pengajaran yang lebih efisyen di samping
pengurusan sekolah yang lebih cekap. Melalui transformasi PPD, saya yakin guru
mendapat sokongan yang terbaik sehingga dapat meningkatkan kualiti sekolah
dengan pengurangan sebanyak 50 peratus sekolah dalam band 6 dan 7 di negeri
Sabah dan Kedah. InsyaAllah, menjelang tahun 2015 kita akan berjaya mencapai
sasaran sifar bagi kedua-dua band tersebut.
17. Dengan kejayaan
mencapai matlamat inisiatif 100 hari pelaksanaan PPPM, saya suka mengingatkan
agar kita semua janganlah lalai dan leka. Usaha yang berterusan perlu digiatkan
bagi memastikan anak didik kita menguasai kemahiran, pengetahuan dan pengalaman
pembelajaran yang berkualiti. Justeru, usaha bagi merealisasikan kesemua 19
inisiatif PPPM perlu kita laksanakan sedaya upaya dengan penuh komitmen agar
menjelang 2015 segala perancangan strategik berjaya dilaksanakan sepenuhnya.
Saya amat mengharapkan jasa baik dan bantuan guru-guru untuk berganding bahu
bersama-sama saya menjayakan inisiatif PPPM yang telah kita usahakan.
Saudara dan saudari yang saya hormati sekalian,
PERANAN GURU DALAM PPPM
18. Dalam melaksanakan
hasrat PPPM, para guru berperanan untuk melonjakkan kualiti pendidikan negara
ke tahap bertaraf dunia. Untuk itu, para guru perlu memiliki satu wawasan
unggul untuk mentransformasi pelbagai aspek pendidikan, berpemikiran aras
tinggi dan mampu berinovasi. Bagi menyahut hasrat ini, para guru perlu sentiasa
berusaha untuk meningkatkan keberhasilan sekolah dan kemenjadian murid. Saya
akur, guru selama ini memang telah berakauntabiliti dalam meningkatkan
pencapaian murid dan kejayaan sekolah. Namun, akauntabiliti terhadap
keberhasilan operasi sekolah masing-masing perlu terus dipertingkatkan kerana
dalam dunia yang kompetitif hari ini persaingan menjadi semakin sengit.
Kebolehan kita untuk berjaya bergantung pada kelebihan daya saing kita yang
ditentukan oleh kemampuan minda dan keupayaan berfikir pada aras tinggi. Oleh
itu, kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) meliputi pemikiran kritikal,
keupayaan berkomunikasi, kemampuan penerokaan persekitaran serta keyakinan
kendiri perlu sentiasa dijana menerusi pendekatan pengajaran dan pembelajaran
yang holistik.
19. Bagi menilai
keberkesanan KBAT, sebanyak 30 peratus soalan dalam peperiksaan pusat seperti
UPSR, PMR, SPM dan STPM/STAM menjurus kepada elemen KBAT. Dalam kalangan murid
juga, KBAT dinilai melalui peperiksaan antarabangsa seperti TIMSS dan PISA
sesuai dengan hasrat Kementerian untuk melahirkan murid yang mampu bersaing di
peringkat global. Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang telah dilaksanakan
dalam tempoh dua tahun ini diharap dapat mengesan kelebihan atau kegagalan
penguasaan murid dari peringkat awal. Melalui PBS, saya yakin guru dapat
mencungkil kemahiran berfikir aras tinggi murid dan menggalakkan perekaciptaan
dalam kalangan mereka.
20. Pendeta Za’aba pernah
menegaskan bahawa ilmu pengetahuan adalah asas terpenting yang menyelamatkan
manusia daripada belenggu kemunduran. Justeru, pendidikan dan penghayatan ilmu
perlu sentiasa dimantapkan agar kita kekal relevan dalam persaingan menuju
negara maju. Oleh sebab itu, guru-guru juga harus berani meneroka pelbagai
cabang ilmu untuk mempelbagaikan kaedah dan teknik pengajaran yang berkesan.
Warga guru wajar mencontohi Cikgu Zainuddin Zakaria dari SMK Taman Bukit Maluri
Kepong yang telah memenangi tempat pertama dalam kategori “Educator’s Choice”
semasa persidangan ‘Microsoft 8th Partners in Learning Asia and Pacific Forum’
di New Zealand menerusi hasil penciptaan beliau yang menggunakan Teknologi
Maklumat dan Komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran
LATIHAN DAN LALUAN KERJAYA GURU
21. Pemerkasaan guru
melalui latihan yang berterusan amat penting bagi menghasilkan tenaga kerja
mahir. Modal insan minda kelas pertama dipertaruhkan untuk memacu pembangunan
negara dalam merealisasikan Wawasan 2020. Oleh itu, amatlah wajar aspek
pendidikan guru menjadi agenda utama kementerian. Pelan induk Pembangunan
Profesionalisme Berterusan (CPD) baharu dan pangkalan data pengesanan CPD bagi
memantap dan mengukuhkan ilmu pengetahuan akan dilaksanakan. CPD dapat
membangunkan kapasiti dan mengukuhkan nilai profesional untuk meningkatkan
kualiti diri dan kompetensi dalam profesion seiring dengan aspirasi negara.
Peningkatan keupayaan dan kompetensi guru termasuk pemimpin sekolah diberi
keutamaan bagi menjamin keberhasilan pencapaian murid. Dalam usaha memastikan
guru berpeluang untuk mendapatkan latihan yang cukup, Latihan Berasaskan
Sekolah perlu dirancang dan dilaksanakan di setiap sekolah.
22. Kerajaan amat
berterima kasih atas usaha dan ketekunan guru meningkatkan kualiti pendidikan.
Demi memartabatkan profesion keguruan, kerajaan telah menggariskan beberapa
inisiatif untuk meningkatkan taraf para guru. Melalui PPPM 2013-2025, pelan
untuk menaik taraf profesion keguruan akan dirangka supaya 420,000 guru
berpeluang dinaikkan pangkat berdasarkan prestasi. Laluan kerjaya yang terbaik
akan disediakan untuk guru. Namun guru-guru hendaklah berada di tahap prestasi
cemerlang dalam Penilaian Instrumen Bersepadu dan melengkapkan diri melalui CPD
yang bersesuaian sebelum dipertimbang dan diperakukan untuk kenaikan pangkat.
Walau bagaimanapun, untuk memastikan pendidikan negara terus berkualiti, guru
berprestasi rendah akan melalui CPD yang sistematik dan berstruktur atau sesi
kaunseling mengikut keperluan. Bagi guru-guru yang masih lagi tidak menunjukkan
sebarang peningkatan atau perubahan walaupun telah melalui CPD berkenaan akan
melalui proses penempatan semula mengikut kesesuaian.
23. Guru-guru yang baru
dilantik atau novis juga perlu bersedia dengan pengetahuan dan kemahiran supaya
dapat mengharungi perubahan persekitaran yang dinamik. Guru perlu mengajar
murid untuk mempraktikkan ilmu dan mengaplikasikan serta mencetuskan idea
baharu. Bagi menghasilkan modal insan yang setanding dengan aras antarabangsa
sekurang-kurangnya pada tahap ‘kategori tiga teratas’ dalam sistem pendidikan
terbaik dunia, maka profesion keguruan perlu ditransformasikan. Selaras dengan
PPPM 2013-2025, Institut Pendidikan Guru (IPG) perlu membawa perubahan melalui
penggunaan prinsip Strategi Lautan Biru dengan mencipta pasaran atau produk
yang belum ada saingan, menjadikan saingan tidak relevan, fokus kepada bukan
pelanggan sedia ada dan mencipta serta meneroka permintaan baharu. Dengan
perkataan lain, IPG perlu mengorak langkah memperluaskan pasaran latihan
perguruan ke luar negara dan secara tidak langsung melebarkan kebolehpasaran
graduan IPG sendiri. Sudah sampai masanya IPG menghasilkan kurikulum pendidikan
guru bertaraf antarabangsa supaya latihan perguruan dapat diperluaskan dengan
menawarkan latihan perguruan kepada negara dunia ketiga.
24. Sesungguhnya guru
juga akan menikmati persekitaran kerja yang lebih sesuai bagi memastikan
kualiti kerja meningkat. Sesungguhnya guru juga akan menikmati persekitaran
kerja yang lebih sesuai bagi memastikan kualiti kerja meningkat. Melalui PPPM
2013-2025, guru akan didedahkan dengan budaya kerjasama dan kecemerlangan
profesional. Mereka perlu saling bekerjasama dalam menangani isu dan berkongsi
amalan terbaik. Dengan itu, guru akan mempunyai keluwesan pedagogi yang lebih
besar di dalam bilik darjah bagi meningkatkan keberkesanan pembelajaran murid.
Untuk memastikan guru lebih fokus terhadap pengajaran dan pembelajaran dan
murid mendapat faedah semaksimum mungkin, maka kita sedang menjalankan kajian
rintis di Melaka bagi menempatkan pembantu tadbir N17 di sekolah bagi
menguruskan tugas perkeranian guru data, perpustakaan dan media. Guru data
dan guru media akan melepaskan tugas berkenaan secara beransur-ansur untuk
memberi fokus kepada pengajaran dan pembelajaran secara sepenuh masa. Dapatan
awal kajian rintis menunjukkan hasil yang memberangsangkan. Sekiranya kajian
rintis ini berjaya, maka insyaAllah kita akan memperluaskan khidmat sokongan
pembantu tadbir N17 ini ke semua sekolah secara berperingkat-peringkat. Kita
yakin, masa mengajar guru yang berkualiti adalah sangat berharga dalam
meningkatkan kualiti pendidikan secara keseluruhannya.
Saudara dan saudari yang saya hormati sekalian,
TRANSFORMASI KURIKULUM
25. Kita sedar bahawa
penghayatan nilai-nilai rohani adalah satu tonggak utama dalam pendidikan.
Sementara kita ghairah mengejar kemajuan duniawi, pembentukan insan yang beriman
dan bersahsiah mulia jangan kita abaikan. Saya amat bersyukur dalam PPPM
2013-2025, aspek kerohanian juga ditekankan bagi menjana modal insan berakhlak
mulia. Pembentukan murid dengan nilai-nilai murni berasaskan ajaran agama amat
penting bagi memastikan negara memperoleh generasi pemimpin masa hadapan yang
telus, bertanggungjawab dan berintegriti. Justeru, Transformasi Kurikulum
Pendidikan Islam digubal dengan mewujudkan Kurikulum Dini dan Kurikulum Tahfiz
sebagai Kurikulum Kebangsaan yang akan dilaksanakan secara
berperingkat-peringkat bermula dengan Tingkatan Enam Dini pada tahun 2014 dan
Tingkatan 1 pada tahun 2015. Pendaftaran Sekolah Agama Negeri dan Sekolah Agama
Rakyat sebagai Sekolah Agama Bantuan Kerajaan jelas membuktikan bahawa KPM
komited untuk mengangkat martabat pendidikan Islam di negara ini. Di samping
itu, KPM turut mengambil perhatian terhadap penerapan nilai-nilai murni
menerusi pelaksanaan kurikulum Pendidikan Moral.
26. Selain itu, kemahiran
vokasional dan perekaciptaan dalam kalangan murid diperluaskan dalam
Pelan Transformasi Pendidikan Vokasional. Pelan tansformasi ini telah
dilancarkan merangkumi lima strategi utama, lima inisiatif serta sebelas
tindakan bagi meningkatkan nilai pasaran kerja murid dan melonjakkan kualiti
pendidikan vokasional setaraf dengan negara maju. Sesungguhnya, transformasi
vokasional telah menunjukkan kejayaan apabila KPM menerima permohonan
memberangsangkan dengan 110,000 pemohon untuk mengikuti kursus di Kolej
Vokasional dan Sekolah Menengah Teknik. Buat masa ini kita dapat menampung
23,000 orang pelajar bagi program aliran vokasional, kemahiran dan teknikal.
Usaha sedang dibuat untuk menyediakan lebih banyak tempat bagi memenuhi
permintaan yang tinggi dalam aliran ini.
27. Bagi meningkatkan
kualiti pendidikan vokasional, jalinan kerjasama dengan Institut Latihan
Kemahiran Awam dan Swasta telah dilaksanakan. Jalinan kerjasama ini memantapkan
lagi proses pembelajaran dan latihan pelajar sebelum menempuh alam pekerjaan
sebenar. Penglibatan dalam perkongsian ini akan membolehkan KPM memperoleh
teknologi serta kepakaran, selain mengelak berlakunya masalah ketidaksepadanan
antara latihan kemahiran yang disediakan dan bidang pekerjaan yang ditawarkan
oleh pihak industri.
KEJAYAAN GURU DARI ASPEK LATIHAN DALAM BIDANG SUKAN
28. Pada hari ini, kita
dapat membuktikan landasan yang dibina oleh KPM dari peringkat akar umbi telah
menghasilkan atlet murid yang cemerlang dan berpotensi tinggi bukan sahaja di
peringkat kebangsaan malah di peringkat antarabangsa. Banyak kejayaan yang
telah diraih oleh atlet kita di temasya sukan di dalam dan luar negara. Sebagai
contoh, di Kejohanan Balapan dan Padang MSSM 2012, sebanyak 10 rekod baru
dicipta. Begitu juga dalam Kejohanan Renang MSSM 2013, sebanyak 12 rekod baru
dicipta. Perenang muda seperti Welson Sim dari Sekolah Sukan Bukit Jalil dan
Yap Siew Hui dari SMK Khatolik Petaling Jaya bakal mewakili negara pada masa
terdekat. Ini jelas menunjukkan peningkatan prestasi atlet kita bermula di
peringkat kebangsaan. Di persada antarabangsa pula, atlet murid kita juga telah
menunjukkan prestasi memberangsangkan dalam Kejohanan ASEAN Schools Games 2012.
Saya begitu bangga kerana Malaysia menjadi johan dalam sukan balapan dan
padang.
29. Atlet kita juga
cemerlang dalam kejohanan badminton Sekolah-Sekolah Asia apabila pasukan negara
muncul sebagai juara di rantau Asia. Di kejohanan bolasepak Sekolah-Sekolah
Asia Bawah 15 Tahun, kontinjen negara telah diumumkan sebagai naib johan. Di
samping itu, terdapat juga atlet murid dari Sekolah Sukan Bukit Jalil mewakili
remaja negara dalam sukan skuasy seperti Ng Eain Yow yang telah menjuarai
kejohanan Skuasy Remaja Terbuka British. Begitu juga dengan atlet murid sukan
renang dan menembak yang telah menyinar dalam Australian Youth Olympic Festival
dengan meraih pingat emas. Atlet murid perempuan dari Sekolah Sukan Bukit Jalil
kita pula cemerlang dalam kejohanan bola jaring ‘Tri-Nations’ di Hong Kong
dengan menjuarai kejohanan tersebut. Atlet murid ini bakal mengharumkan nama
negara di persada antarabangsa. KPM sentiasa menghargai jasa guru dalam
mengharumkan nama sekolah, daerah, negeri serta negara dengan usaha gigih dan
mencungkil bakat-bakat baru dalam bidang sukan selama ini.
Saudara dan saudari yang saya hormati sekalian,
30. Seperti yang saya
sebutkan di awal ucapan, kelestarian, kemajuan dan kemakmuran negara juga
terletak pada keupayaan guru untuk memupuk perpaduan dan keharmonian kaum yang
berkekalan. Bagi meningkatkan lagi penghayatan murid pelbagai kaum terhadap
nilai patriotisme, guru perlu melaksanakan pelbagai program yang menjurus ke
arah penghayatan prinsip-prinsip Rukun Negara. Usaha memperkenalkan dan
mempopularkan lagu-lagu patriotik dalam kalangan murid merupakan satu langkah
yang baik untuk mewujudkan integrasi nasional di semua jenis sekolah. Di
samping itu, sukalah saya mengingatkan guru-guru agar menjadi suri teladan dan
contoh yang baik kepada murid dalam usaha menghayati nilai-nilai murni serta
nilai patriotisme itu sendiri. Dalam konteks ini, guru juga harus sentiasa
menyuntik rasa bersyukur dan berterima kasih dalam sanubari murid atas
kemakmuran dan kestabilan negara yang sedang kita nikmati hingga ke hari ini.
31. Saya juga berasa
teruja untuk mengucapkan terima kasih atas pengorbanan dan keberanian guru-guru
kita di Lahad Datu. Saya ucapkan terima kasih terutama kepada Cikgu Saabi binti
Hasin dari SK Lok Buani Lahad datu yang menjadikan rumahnya sebagai sekolah
sementara untuk anak-anak murid belajar dan membiayai pula perbelanjaan makan
minum mereka. Selain itu, saya juga mengucapkan terima kasih kepada Cikgu
Catherine Gonolon dari SK Fajar Harapan Lahad Datu yang sanggup berada di
kawasan pertempuran dan mengajar murid-murid dari sekolah yang berlainan.
Inilah antara contoh guru yang kita sanjung tinggi. Saya berharap tiada lagi
guru yang mengeluarkan kenyataan berunsur provokasi yang boleh menjatuhkan
maruah dan kredibiliti guru yang sememangnya disanjung tinggi oleh masyarakat
kerana sanggup berbakti tanpa mengira suasana, masa dan tempat. Tahniah dan
syabas saya ucapkan kepada guru-guru yang sanggup berkorban dalam apa jua
keadaan demi mendidik anak bangsa.
32. Setimpal dengan jasa
dan pengorbanan guru yang tidak terhingga, kerajaan menyediakan Anugerah Tokoh
Guru pada setiap tahun bertujuan untuk mengenang jasa dan bakti guru yang telah
bersara, namun tetapi masih aktif berbakti kepada negara. Pada tahun ini, kita
memperkenalkan Anugerah Ikon Guru bagi mengiktiraf jasa guru yang masih
berkhidmat dan telah mengharumkan nama Malaysia di peringkat kebangsaan dan
antarabangsa. Tahniah dan syabas saya ucapkan kepada semua bakal para penerima
anugerah.
33. Akhir kalam, saya
mengucapkan Selamat Hari Guru dan terima kasih cikgu. Marilah kita bersama-sama
menjayakan transformasi pendidikan bagi memenuhi hasrat dan aspirasi negara
kita untuk menjadi sebuah negara maju. Seiring dengan tema Hari Guru tahun ini
iaitu “1 Agenda, 1 Aspirasi”, saya mengajak warga guru sekalian untuk bekerja
bersama-sama saya bagi memastikan pendidikan di negara kita menjadi antara yang
terunggul dan terbaik di dunia. Kepada Allah kita berserah dan kepadaNya jua
kita memohon pertolongan.
Dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim, saya dengan sukacitanya
merasmikan Majlis Pelancaran Hari Guru Peringkat Kebangsaan Kali Ke-42 tahun
2013.
Wabillahi al-taufik walhidayah wassalamualaikum
warahmatullahi wabarakatuh.
Comments
Post a Comment