Kementerian Pelajaran Malaysia akan mengorak langkah dalam menghasilkan
suatu sistem pendidikan negara yang berteraskan lima ciri aspirasi utama iaitu
akses, kualiti, ekuiti, perpaduan dan kecekapan. Berucap di majlis pelancaran laporan awal
Pelan Pembangunan Pendidikan oleh Perdana Menteri, Dato’ Seri Mohd Najib Tun
Razak pada 11 September 2012 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri
Pelajaran, Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddin Yassin berkata dalam merangka Pelan
Pembangunan Pendidikan, 9 bidang keutamaan yang dikenalpasti hasil daripada
Laporan Penilaian Pendidikan Negara telah diperhalusi. Daripada keseluruhan 9
bidang keutamaan tersebut, KPM telah mengenal pasti 11 anjakan yang perlu
dilakukan bagi menghasilkan perubahan yang diingini oleh seluruh rakyat
Malaysia.
Menurut Tan Sri Muhyiddin, Pelan Pembangunan Pendidikan yang merupakan dokumen
komprehensif yang bukan sahaja mengenalpasti bidang-bidang keutamaan dan
meletakkan sasaran-sasaran yang hendak dicapai, malah turut menyenaraikan
inisiatif-inisiatif penting yang akan dilaksanakan, melakar pelan tindakan yang
jelas, dan menetapkan jangkamasa tertentu untuk mencapai setiap sasaran yang
ditetapkan.
Keseluruhan
anjakan tersebut juga akan memberikan impak yang besar kepada peningkatan
kualiti pendidikan negara sekiranya ia dilaksanakan dengan cekap dan
berkesan. Sehubungan itu, sepanjang
tempoh pelaksanaan, pegawai-pegawai di KPM, khususnya kumpulan Pengurusan
tertinggi, mempunyai KPI masing-masing yang dikaitkan dengan pencapaian setiap
sasaran yang ditetapkan dan KPI tersebut akan disebarkan ke peringkat bawah,
dari Kementerian hingga ke sekolah.
KPM
juga menurutnya akan mewujudkan Unit Penyampaian Pendidikan (Education Delivery
Unit) untuk memacu pelaksanaan pelan, di mana unit ini akan memantau kejayaan,
menyelesaikan isu pelaksanaan, menguruskan komunikasi dengan pihak
berkepentingan dan mengumpul maklumbalas secara berterusan.
Pelan
Pembangunan Pendidikan yang julung kali disediakan hasil rundingan awal secara
telus dan terbuka, di mana lebih 90 peratus pandangan yang dikemukakan oleh
orang ramai menerusi siri Jelajah Dialog Nasional Pendidikan Negara telah
diambil kira dalam Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan.
Kementerian
seterusnya akan mengadakan Hari Terbuka untuk membolehkan masyarakat umum
meneliti kandungan pelan, mendapatkan penjelasan dan mengemukakan maklumbalas
lanjut kepada Kerajaan.
Unit Komunikasi Korporat
Kementerian Pelajaran Malaysia
Comments
Post a Comment