KHIDMAT PELANGGAN KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA MENANG PINGAT EMAS ASIA PASIFIK 2011

Khidmat Pelanggan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPKPM) telah memenangi pingat emas dalam Pertandingan Contact Center World Conference & Awards 2011 peringkat Asia Pasifik di Australia pada 22 Julai lalu.

Dalam pertandingan tersebut, sebanyak 26 kategori telah dipertandingkan dan KPKPM memenangi pingat emas dalam kategori Best Outsourcing Partnership.

Sebelum penyertaan tersebut, Ketua Setiausaha, Datuk Dr Rosli Mohamed menjelaskan bahawa perkongsian   selama tiga tahun dengan penyumber luaran itu akan memberikan kelebihan perkongsian kepakaran teknikal dan keseimbangan fizikal, moral dan emosi  bagi membolehkan pemantapan sistem pendidikan dapat dilaksanakan secara berkesan. (Ucapan penuh boleh didengar menerusi rakaman video dibawah).



Kemenangan tersebut membolehkan KPKPM memasuki pusingan akhir peringkat dunia yang akan diadakan pada bulan November nanti di Las Vegas, Amerika Syarikat.

Pertandingan tersebut disertai oleh pengendali terbaik sektor penyumber luaran dan setiap tahun mereka bertemu dalam satu persidangan bagi berkongsi pengalaman dan pengetahuan mengenai amalan terbaik sektor penyumber luaran.

KPM yang mewakili APAC akan bersaing dengan sektor penyumber luaran yang mewakili Amerika, Eropah, Timur Tengah & Rantau Afrika. Pertandingan peringkat dunia itu dijangka akan melibatkan penyertaan lebih 50 buah negara dan dihadiri pleh lebih 1,000 orang.

Persidangan sektor penyumbang luaran yang akan diadakan pada bulan November nanti merupakan kali keenam dan pertama kali diadakan pada tahun 2006.

Menurut para peserta, persidangan tahunan itu disifatkan sebagai The Olympics of the Contact Center World di mana penyertaannya adalah dalam kalangan yang terbaik di peringkat serantau.

Menurut Presiden Contact Center World, Raj Wadhani, “ saya amat kagum dan bangga dengan penyertaan yang menggalakkan walaupun bahasa Inggeris bukanlah bahasa rasmi kebanyakan para delegasi dan perwakilan.

“Namun, kehadiran dan penyertaan mereka dalam pembentangan tersebut adalah bertaraf dunia. Mereka dapat berkongsi pengetahuan dan pengalaman, ” tambah Raj Wadhani lagi.

Kemenangan KPM itu adalah hasil perkongsian pintar penyumber luaran antara KPM dan VADS Business Process Sdn. Bhd.

“Ia turut membuktikan bahawa prestasi dan mutu perkhidmatan dapat dipertingkatkan sekiranya perkongsian yang dijalinkan benar-benar berjalan dengan berkesan,” komen Ketua Seksyen Perhubungan Awam dan Khidmat Pelanggan KPM, Puan Rubaayah Osman dalam satu kenyataan media yang dikeluarkan pada 2 Ogos lalu.

Menurut beliau lagi, “prestasi dan mutu perkhidmatan yang cemerlang dapat dihasilkan melalui perancangan dan penyelarasan yang mantap. Dan, ini membuktikan bahawa perkongsian pintar yang dijalinkan antara KPM dan sektor swasta dalam menguruskan khidmat pelanggan telah melahirkan kerjasama yang bersinergi.”

KPKPM telah ditubuhkan pada 6hb Februari 2009 dan menurut Puan Rubayah lagi “tujuan utamanya ialah menjawab semua panggilan telefon dan emel daripada orang ramai dalam bentuk pertanyaan, aduan dan juga cadangan.
Y Bhg Datuk Dr Rosli Mohamed  Memberikan Beberapa Cadangan Untuk Mempertinmgkatkan  Kualiti  Perkhidmatan Kaunter KPM

Khidmat Pelanggan KPM Turut Mendapat Perhatian Pengurusan Tertinggi
“Dengan menggunakan pendekatan perkongsian antara KPM dan VADS Bussiness Process (anak Syarikat Telekom Malaysia Berhad), kami boleh memanfaatkan bidang kepakaran masing-masing. VAD mempunyai kepakaran dalam mengendalikan pusat panggilan atau call center, dan KPM boleh memanfaatkannya untuk menjawab sebarang pertanyaan dan aduan pelanggan yang melibatkan maklumat umum, “ jelas Puan Rubaayah lagi.

Menerusi perkhidmatan tersebut, segala kelewatan dan kesukaran bagi mendapatkan maklumat berkaitan KPM dapat diatasi dengan sebaiknya dimana segala rungutan dan keluhan orangramai telah dapat diatasi dan ditangani dengan segera.

suasana Kaunter Pusat Panggilan dan Khidmat Pelanggan KPM
Menerusi satu “pusat khidmat setempat” dengan menggunakan satu talian iaitu 03-7723 7070 atau emel kpkpm@moe.gov.my membuktikan kesungguhan dan kebertanggungjawaban KPM dalam merealisasikan slogan ‘Rakyat didahulukan Pencapaian Diutamakan’. (akh)

Comments

  1. saya ada 1 masalah berkenaan guru saya di sekolah menegah kebangasaan dato'lela pahlawan. wajarkah seorang guru lelaki bertanyakan status dara terhadap murid perempuan..saya harap tolong ambil tindakan terhadap guru terbabit

    ReplyDelete
  2. saya mempunyai masalah kenaikan pangkat. masih belumada kenaikan dari DGA32 ke DG41 wlpun setelah 3 tahun posting utk DG41.

    ReplyDelete

Post a Comment